Runsaan unen jälkeen suuntasimme satamaan puiston kautta. Puisto oli

jyrkässä mäessä ja sinne tänne oli ripoteltu kuntoilulaitteita. Matka

satamaan ei ollut pitkä.

Saimme lopulta lautan Uuden Istanbulin puolelle ja otimme siitä bussin

Tophaneen. Matkalla näimme kymmeniä, ehkä sata poliisia

mellakkavarusteissa ja osa kantoi kivääriä. Veikkailimme syyksi

läheistä urheilustadionia ja jalkapalloa, mutta saimme myöhemmin

kuulla että tärkeän perjantairukouksen jälkeen on usein

mielenosoituksia.

Sananvapaus ei ole Turkissa huipusssaan ja monia huivikieltoja on

viimeaikoina peruttu islamistisen politiikan myötä. Opiskelijat

osoittavat usein mieltään aiheesta, moni muu ei ole tilanteessa jossa

voisi niin tehdä.

Suuntasimme Istanbul Moderniin, kaupungin suurin nykytaiteen museo.

Perusnäyttely kertoi laajasti Turkin maalaustaiteen historiasta ja

taiteilijoista, teokset oli jaettu aikakausittain.

Päällimmäisenä jäi mieleen miten Ottomaanien imperiumin taiteilijat

saivat vaikutteita Euroopasta jo renessanssin aikana. Joitakin

eurooppalaisia taiteilijoita pääsi sulttaanin suosioon ja eli hovissa

ja turkkilaisia taiteilijoita lähetettiin valtion apurahalla

opiskelemaan uutta ilmaisua Euroopan kuumista taidekeskuksista.

Paljon myös painotettiin miten valokuvantarkasta realismista on

irtauduttu niin kubismiin kuin moderniin abstraktiin ilmaisuun.

Mediataidetta oli esillä studiomaisessa erillistilassa. Alakerrassa

The Bank of American valokuvakokoelmista valikoitu osio kertoi

valokuvan historiaa ja esitteli suppeasti muutamia nykyvalokuvaajien

teoksia.

Kummallisin osio kaikista oli historiallisten valokuvien siivittämä

turkkilaisen rakennustekniikan ylistysnäyttely. Mieleen tuli

Ottomaanien mahtipontisuus ja oman kansakunnan egon pönkittäminen.

Näyttelyosio oli laajalti sponsoroitu.

Söimme museon kahvilassa ylikalliin lounaan. Suuntasimme tämän jälkeen

meille mainostettuun galleriakadulle. Kadulla piti olla liian monta

galleriaa mutta löysimme vain kuusi. Lähellä sijaitsi maan arvostetuin

taidekoulu.

No muutamassa galleriassa ei kauaa mene vaikka tutkisikin hyvin.

Muutama näyttely oli hyvin mielenkiintoinen ja kuten yleensä, toiset

eivät. Joitakin kuvia seuraa perästä!

Meidän piti tavata isäntämme seitsemältä ja lopulta kärsimättöminä

astuimme edeltä gallerian avajaisiin. Tyylisuunta, esittävä muotokuva

oli minulle läheinen aihe ja koen että taiteilijan teoksissa oli

kotain kiehtovaa. Katseen tematiikkaa voi käsitellä aina uudelleen.

Teknisestä lahjakkuudesta huolimatta osa teoksista jäi litteiksi

toteutukseltaan ja syvyydeltään. Toisaalta ruuhkainen avajaistilaisuus

ei ole paras aika antaa arvioita, mutta koin silti gallerian olevan

liian täynnä. Vähemmän olisi ollut enemmän.

Avajaistarjoimijen jälkeen kävelimme Galata tornin juurelle, sisään ei

enää päässyt. Nähtävyyden jälkeen meidät saateltiin paikallisen

kuvanveistäjän työpajaan viettämään iltaa.

Oluet ja tupakka kädessä ja kulkukissaa sylissä kuuntelimme

komediaesityksen musiikkiharjoituksia. Kirjailija itse toki halusi

kertoa tuntevansa jonkun suomalaisen Peehi Saarikhoskan. En voinut

väittää tavanneeni häntä.

Paikka oli entinen juutalaisten hautakivityöstämö. Hämärä, kaminalla

lämmitetty tila oli täynnä pölyistä taidetta maalauksista veistoksiin.

Viihdyinme siis mainiosti!

Emme ajatuksesta huolimatta lähteneet tämän jälkeen enää drinkeille

vaan dolmuksella kohti Uskudaria. Perillä joimme yhdet ja väsyimme

nopeasti yksi kerrallaan.

Juhliminen on oikeastaan kaikkialla melko samanlaista: avajaiset,

jatkot, kimppataksilla kotiin ja grillin ranskalaisten kanssa

jatkoille. Suurimmat erot olivat humalan taso ja että ranskalaiset

tarjoillaan hodarisämpylästä.

Turkkilainen fakta: Minimipalkka on noin 800TL kuussa ja lakisääteinen

työaika on 45 tuntisa viikossa Turkkilaiset työskentelevätkin lähes

kokoajan, 10 tuntia päivässä tai enemmänkin. Korkean elintason ihailu

näkyy autoissa, asunnoissa sekä mainoksissa.