Tie derwissien mysteereihin käy Rumin runojen kautta.
Voi sitä nilkkojen särkyä illalla! Onneksi moderni lääketiede auttoi
ja särkygeeli riensi uneni turvaksi.
Aamu oli tokkurainen ja sateinen. Tänään fleese, kuoritakki sekä
hanskat olivat tarpeen. Suunnitelmamme mukaisesti aloitimme päivän
Yerebatan Sarayi:sta, hämmentävästi lontooksi cistern. Kyseessä on
336:n pylvään tukema maanalainen bysanttiaikakauden vesisäiliö joka on
myös suosittu nähtävyys. Pylväiden lomassa niukan tunnelmavalaistuksen
keskellä kulki erilliset kävelytiet. Pohjalla on hieman vettä, suuria
kaloja, pieniä kaloja ja lukuisia toivomuskolikoita. Kolmijalkaa ei
tietenkään ilman erillismaksua saanut viedä sisälle (en uskaltanut
kysyä paljonko olisi professionaalikuvaus kustantanut) joten vietin
puolet ajastani polvillani tukeutuen kameran kanssa kaiteisiin.
Tila oli majesteettinen, mielikuvitusta ruokkiva ja historiallisia
salaisuuksia vihjaileva. Tutustuimme kahteen medusan päähän jotka oli
paikkaan jostakin ryöstetty korinttilaispylväiden osiksi. Mahtoi olla
terapeuttista hukuttaa noidan päät veteen, ainakaan emansipaatiota
parempaa syytä ei historiankirjoitus tunne.
Turkkilaisen kahvin ja ottomaanien linnunpesiä muistuttavien herkkujen
jälkeen siirryimme kohti Pera Palace hotellia Uuden Istanbulin
puolella.
Nyt oli kaikki suurkaupungin limanuljaskapiskit änkeneet samaan
ratikkaan kanssamme sillä menessä minä hermostuin yhteen ja
palatessamme seuralaiseni toiseen. Ruuhkassa nylkyttävä luolamies ei
todellakaan ole miellyttävää matkailua mutta onneksi aina voi jäädä
pois aiemmin ja kävellä hieman enemmän. Suomalainen kiroiluryöppy kun
tuskin viihdyttäisi muita matkastajia!
Pääsimme kuitenkin maailman toiseksi vanhimman metron kyydissä
oikeille kulmille ja melkein vahingossa löysimme itsemme Galata
Mevlevihanesista, entinen mevleviläinen dervissien lodge joka on juuri
kunnostettu museoksi. Museo oli varsin informatiivinen ja sisälsi
paljon esineitä ja tietoa suufilaisuuden ja dervissien historiasta.
Mystinen islamin suuntaus keskittyy eri koulukuntiin ja loosseihin.
Inititaatioon kuului kolmen päivän omistautumisen osuus jonka jälkeen
alkoi 1001 päivän koulutus ja elämä. Koulutukseen kuului arkisen työn
lisäksi suuri joukko taiteita ja kirjallisuutta. Suuntaus on saanut
alkunsa Rumi:n runoudesta ja hänen seuraajistaan ja museo antoi
muutaman säkeen esimerkiksi näistä upeista helmistä. Mun pitää löytää
itselleni kirja niitä!
Mystiikan huipentuma on tietenkin dervissien tanssima seremonia jossa
tanssija paikallaan pyörimällä kanavoi taivaasta rakkautta ihmiselle.
Loput voimmekin lukea Corto Maltesen albumeista.
Tästä näyttää tulevan pitkä postaus joten jatkan myöhemmin.
Välikevennyksenä fakta Turkista:
90% turkkilaisista miehistä aloittaa keskustelun lauseella ”You have
nice hair, where are you from?” Tämä liittyy vilkkaisiin
turistialueisiin jossa olemme liikkuneet.