Tie derwissien mysteereihin käy Rumin runojen kautta.

Voi sitä nilkkojen särkyä illalla! Onneksi moderni lääketiede auttoi

ja särkygeeli riensi uneni turvaksi.

Aamu oli tokkurainen ja sateinen. Tänään fleese, kuoritakki sekä

hanskat olivat tarpeen. Suunnitelmamme mukaisesti aloitimme päivän

Yerebatan Sarayi:sta, hämmentävästi lontooksi cistern. Kyseessä on

336:n pylvään tukema maanalainen bysanttiaikakauden vesisäiliö joka on

myös suosittu nähtävyys. Pylväiden lomassa niukan tunnelmavalaistuksen

keskellä kulki erilliset kävelytiet. Pohjalla on hieman vettä, suuria

kaloja, pieniä kaloja ja lukuisia toivomuskolikoita. Kolmijalkaa ei

tietenkään ilman erillismaksua saanut viedä sisälle (en uskaltanut

kysyä paljonko olisi professionaalikuvaus kustantanut) joten vietin

puolet ajastani polvillani tukeutuen kameran kanssa kaiteisiin.

Tila oli majesteettinen, mielikuvitusta ruokkiva ja historiallisia

salaisuuksia vihjaileva. Tutustuimme kahteen medusan päähän jotka oli

paikkaan jostakin ryöstetty korinttilaispylväiden osiksi. Mahtoi olla

terapeuttista hukuttaa noidan päät veteen, ainakaan emansipaatiota

parempaa syytä ei historiankirjoitus tunne.

Turkkilaisen kahvin ja ottomaanien linnunpesiä muistuttavien herkkujen

jälkeen siirryimme kohti Pera Palace hotellia Uuden Istanbulin

puolella.

Nyt oli kaikki suurkaupungin limanuljaskapiskit änkeneet samaan

ratikkaan kanssamme sillä menessä minä hermostuin yhteen ja

palatessamme seuralaiseni toiseen. Ruuhkassa nylkyttävä luolamies ei

todellakaan ole miellyttävää matkailua mutta onneksi aina voi jäädä

pois aiemmin ja kävellä hieman enemmän. Suomalainen kiroiluryöppy kun

tuskin viihdyttäisi muita matkastajia!

Pääsimme kuitenkin maailman toiseksi vanhimman metron kyydissä

oikeille kulmille ja melkein vahingossa löysimme itsemme Galata

Mevlevihanesista, entinen mevleviläinen dervissien lodge joka on juuri

kunnostettu museoksi. Museo oli varsin informatiivinen ja sisälsi

paljon esineitä ja tietoa suufilaisuuden ja dervissien historiasta.

Mystinen islamin suuntaus keskittyy eri koulukuntiin ja loosseihin.

Inititaatioon kuului kolmen päivän omistautumisen osuus jonka jälkeen

alkoi 1001 päivän koulutus ja elämä. Koulutukseen kuului arkisen työn

lisäksi suuri joukko taiteita ja kirjallisuutta. Suuntaus on saanut

alkunsa Rumi:n runoudesta ja hänen seuraajistaan ja museo antoi

muutaman säkeen esimerkiksi näistä upeista helmistä. Mun pitää löytää

itselleni kirja niitä!

Mystiikan huipentuma on tietenkin dervissien tanssima seremonia jossa

tanssija paikallaan pyörimällä kanavoi taivaasta rakkautta ihmiselle.

Loput voimmekin lukea Corto Maltesen albumeista.

Tästä näyttää tulevan pitkä postaus joten jatkan myöhemmin.

Välikevennyksenä fakta Turkista:

90% turkkilaisista miehistä aloittaa keskustelun lauseella ”You have

nice hair, where are you from?” Tämä liittyy vilkkaisiin

turistialueisiin jossa olemme liikkuneet.